Skrämmande

Jag tycker att hästhållningen och kunskapen kring hästar nuförtiden är gräslig. Utan att nämna namn men bloggare och andra med för den delen vet egentligen ingenting om hästar. 

De tror att de kan så mycket men i själva verket kan de ingenting alls. Jag är otroligt intresserad och vill alltid lära mig mer om hästar. Vad de än handlar om. Jag har ett hum om hur saker och ting ska göras. Men jag är lång ifrån riktigt kunnig eller färdiglärd. 

Det är många gången jag går in på en blogg och tex ser att någon satt gramanen fel och mellan fel fingrar. De har satt tygeln mellan ring och pekfinger och gramanen mellan lill och ringfingret vilket är fel! De "kunniga" ryttarna som ska vara en förebild rider alltså inte korrekt.

Tänk då de mindre erfarna ryttarna som tror att detta är rätt och tar efter. Vad fel det blir. Om man skrattar åt att tex sin häst är halvt galen istället för att skriva att det är nog läge att kolla upp min häst så att den är helt ren så ger man ut fel budskap och ska inte kalla sig kunnig. 

Det är många gånger det blir fel pågrund av detta och det borde ändras. Mer god hästhållning och korrekt ridning + ha koll på utrustningen så skulle vi få bättre och friskare hästar. Istället för att slå den 10 gånger med grimskaftet i huvudet så säg till en gång och fortsätt led den. Jag tror inte saken blir bättre av att stanna upp hela situationen och slå hästen. Låtsas ist som ingenting och de kommer ge resultat. 

Inlägget blev något rörigt men hoppas jag når ut med mitt budskap ändå. Sedan måste jag även tillägga att det är många som sköter detta extremt bra och kan med gott samvete dela detta med andra!!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0