Inställning och attityd

Något jag tycker är ett fruktansvärt intressant ämne är inställning och attityd främst inom ridsporten. Hur är din inställning och attityd mot din häst, föräldrarna, kompisar och motspelare? Vad är respekt? 
 
Har ni någon gång tänkt på att hästen inte valt att stå i en box? Är det då respekt mot sin häst att ha den i en box dag ut och dag in? Eller är det extermt viktigt att det får mycket motion och tillgång till hage med kompisar flera dagar i veckan. Lär dig känna din häst. Vad tycker den om och vad tycker den inte om. Gör det på hästens villkor. Fightas med hästen istället för mot den. Vill den inte galoppera långsamt just idag, gör någonting annat. Gasa istället, rid ut eller varför inte bara göra skrittarbete. Det är respekt mot sin häst tycker jag. Att man lyssnar och ser vad sin häst vill och inte. Jag har ofta sagt, Laura är lite för het på gröten idag mot hindret. Men det är ju faktikst ett lyxproblem. Ett riktigt bra lyxproblem för den delen. Respekrata hästen att den vill springa fort. Som sagt man ska ju trots allt vara ett team tillsammans. Och nu påstår jag inte att hästen får gör vad de vill. för det är även viktigt att de vet hyffs och hur det ska bete sig för att det inte ska ske onödiga olyckor. Men håll alltis koll på hur hästens inställning och attityd är för dagen och ha den inställningen och attityden sjäv!
 
Varför gjorde du inte det mamma. Vafan håll i hästen då. Ta hästen jag vill inte röra han mer idag för att vi blev uteslutna. Detta är inte en bra attityd och framförallt inte bra inställning. Har ni någon gång tänkt på hur ni beter er mor era föräldrar på tex tävlingplatsen? Jag måste säga att ibland blir jag rent av rädd när jag hör hur vissa skriker och skäller på sina föräldrar för ingenting. Visst man kan bli sur, arg och ledsen. Men nån måtta får det vara. Inställning coh attidyden börjar redan här. Ha respekt mot de runt om kring dig och var tacksam att din mor eller far hjälper dig på tävlingen. 
 
Det är lika viktigt att ha en bra attityd mot sina kmpisar och motspelare som hästen och föräldrarna. För vad skulle du göra utan dina motspelare och kompisar? Jo vara ensam. Hur kul skulle det vara. Du tävlar ju trots allt mot alla dessa duktiga ryttare på nästan varje tävling. Varför inte säga hej och var glad istället för att ge den onda blicken och "spotta" personerna bakom ryggen. 
 
Vi kan helt enkelt sammanfatta det hela att det är inställning och attityd som är grunden till allt. Har du inte en dra inställning och attityd kommer du ingen stans här i livet. Varken som ryttare eller vanlig person. Det kanske går men det blir svårare. Ha ett öppet sinne och ha inställning och attityden med dig vart du än gå. Då kommer du längst!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra Mathilda! Fortsätt så och det kommer att gå bra i livet.
Kram mormor

2013-07-14 @ 09:48:39
Postat av: Ann Angelini

Jag minns första gången Du tävlade med Porshe (tror det var han) och den ryttare som var före Dig på honom slängde till Dig tyglarna och sa att P var dum i huvudet. Du blev upprörd och sa att det nog var ryttarens fel, undrar hur gammal Du var då?

2013-07-14 @ 18:24:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0