Gramantygel

Hur ska man använda gramantygel? Vad är bra med det? Dåligt? Hur bör den bäst fästas? När man pratar om gramantygel uppkommer oftast dessa frågor. Och jag har nu hört de allra bästa från Arnold om gramantygel.

 

Man ser folk använda de på alla möjliga sett men de allra flesta sätter den under magen. Men det är fel! För att få bästa möjliga effekt ska den sättas på sidorna i sadelgjorden och detta är för att de inte ska dras ner i form. Får då blir det inte rätt effekt! De ska INTE dras ner och gå ihoptryckt utan de ska vilja ner även fast de har graman annars kan onödiga skador uppkomma. Jag själv har alltid satt de under magen de få gånger jag använt graman så jag har själv gjort fel några gånger. Jag har alltid blivit lärd att man ska sätta den under magen. Så som sagt många lär sig fel.

 

Graman är främst ett hjälpmedel. När problem uppkommer åker ofta gramanen fram. Problemet är när den används tillsammans med en hård hand och en dålig känsla för balans Blir det inte rätt. Utan då kan de bli motsatt effekt.

 

Själv tycker jag att graman är till hjälp vid väldigt felridna hästar, speciellt för mig som inte är så stor. Jag rider inte med graman (hänt nån gång) då jag tycker att man flyr och ser runt problemet. Man kan försöka få till det ändå.

 

Men om man får hem en väldigt ung och felmuskald häst så kan graman vara till hjälp för att få ordning i början. Men det är bara om den är extremt felbelastad.

 

Så det man ska komma ihåg...

1. Fäst aldrig gramanen under magen.

2. Dra aldrig ner hästen. Lirka ist.

3. Det är ett hjälpmedel inte en vana.

 

 

Jag har alltid varit skeptisk mot denna hjälptygel och har haft lite svårt att se vitsen, men det kanske är överdrivet det oxå..? Men nu vet jag iallafall hur den ska användas på bästa sätt.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0