Avstängning eller tillsägelse?

Någonting jag har funderat över ett tag är den nya regeln kring uteslutning och spö. 
 
Jag har aldrig varit en sådan ryttare som smäller till min häst hårt när han stannar 1, 2 och utesluten. Utan jag ser det mer som mitt fel. Visst i vissa fal kan faktiskt hästen bara vara "ful" när den nitar. Men räcker det inte att säga till de försiktigt 1 gång med spöt och nitar de igen så är det ju så. Måste man då piska den hårt igen? du är ju ändå utesluten. Så vad tjänar det till att piska den? Den kommer inte ihåg de under din nästa ritt utan den känner det bara just då. 
 
Så själv tycker jag att denna regel att bli avstängning efter slag med spö efter uteslutning är fruktansvärt bra. Det påminner oss om att vi faktiskt sitter på ett djur som gör allt för oss. Jag tycker inte att man ska piska den efter uteslutning. Uatn man får komma igen nästa tävling och försöka igen.
 
Jag måste ända ge all enormt med beröm då det inte är alls många som piskar sin häst längre. Jag tycker att det har blivit allmänt bättre på tävlingplatserna efter denna regel.
 
Så stort + för denna bra regel.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0